Få et hurtigt overblik med tips til din færd på LinkedIn
Synes du, det er svært at overskue, hvordan du skal gribe LinkedIn an som medie? Virker det uoverskueligt?
Jeg har samlet en række brugbare informationer til dig nedenfor, hvor du kan læse meget mere om forskellige features og få hjælp og gode råd til din tilstedeværelse på LinkedIn.
Tips til LinkedIn
LinkedIn er ikke blot et fremragende netværksværktøj. Det er også en søgemaskine til søgning af personer med bestemte kompetencer.
Du kan blive fundet på LinkedIn både gennem forslag til forbindelser, netværk og aktiviteter, og du kan øge dine chancer for at blive fundet ved at implementere søgeord på din profil.
Søgeord fungerer her ligesom, hvis man implementerer søgeord på en hjemmeside for at blive fundet på eksempelvis Google.
Når du sørger for, at din profil og dine opslag beskriver dig og din virksomhed, er den åbenlyse fordel, at du viser, hvad du kan og hvad du tilbyder. Men derudover bliver du også lettere at finde for relevante personer.
Målet er at blive fundet via søgeordene og blive husket på det samlede indtryk af profilen.
Det kan være lidt af en mundfuld at gå i gang med at opdatere sin LinkedIn-profil. Derfor har jeg lavet en tjekliste til at hjælpe dig på vej mod en profil, der fortæller alle de besøgende, hvem du er. Tjek profiltjeklisten ud 😉
HUSK at din profil skal afspejle DIG og hvem du er som person – professionelt og fagligt. Jeg har for eksempel selv personaliseret min profil med en masse Caroline-glimmer - på den måde viser jeg, hvem jeg er uden, at det bliver privat.
Brug for hjælp til at skrive den skarpe profiltekst?
Frygt ej - og download i stedet guiden, der er fyldt med hands on råd og tips til at skrive en skarp profiltekst, der præsenterer både dig og den værdi, du bringer til bordet.
Dine aktiviteter og interaktioner på LinkedIn skal ses som din måde at netværke med dine forbindelser på. Det er via interaktionerne, at du går rundt i lokalet og snakker med folk.
Der er flere niveauer af interaktion. Nogle kræver mere af dig, andre kræver meget lidt. Nogle er meget tydelige for en tredje mand, andre er slet ikke. Her får du en hurtig gennemgang:
Reaktioner på andres opslag
Det er den lette. Det er hurtigt og let at reagere med et like eller en af de andre reaktionsmuligheder. Brug gerne de andre, hvis det passer ind. Det får dig til at skille dig lidt ud fra den klassiske tommel op. Dit netværk får opslag i deres feed som folk i deres netværk – dig – reagerer på. På den måde deles andres opslag også til dig og dit netværk.
Kommentarer
Det er den lette af de mere krævende, da det stiller krav til lidt tankevirksomhed at finde på en god kommentar til et opslag. Det er nemlig vigtigt at være konstruktiv, og det må gerne være mere end den klassiske ”godt brølt, løve”. Hvis du har kommenteret på en andens opslag, kan dit netværk også se dette i deres feed.
Delinger
En deling er, når du gendeler en andens opslag. Når du deler et oprindeligt opslag, skal du altid tilføje en tekst til delingen, så du fortæller netværket, hvorfor du har delt opslaget.
Delinger trækker generelt færre interaktioner, da LinkedIn favoriserer originalt indhold.
Et alternativ er derfor at lave et nyt opslag, hvor du gendeler pointen fra det opslag, du gerne ville dele. Men HUSK at tagge og skrive, hvem det originale opslag kommer fra. Tilføj evt. også et link til det originale opslag i dit nye opslag. Hvis du er i tvivl, om du må lave et nyt opslag, kan du altid skrive og spørge personen, om du må lave et nyt opslag og kreditere vedkommende for den gode pointe.
Opslag
Det er måske den mest krævende af interaktionsformerne. Her skal du nemlig skabe noget fra bunden. Det er dog også den, der giver dig mest synlighed blandt både netværk og potentielle nye forbindelser. Du kan se mere om ”det gode indlæg” i næste punkt her på siden - eller lære om det i minikurset "Det gode indlæg".
Artikler
Du kan også lave en artikel. Det fungerer lidt ligesom et opslag, der er bare plads til mere tekst og til at tage flere pointer og argumenter med.
Lav en artikel, hvis du fx har et fagligt emne, du ønsker at uddybe grundigt med argumenter og forklaringer. Det fungerer lidt som en blog og bliver tilmed indekseret sådan af Google.
Det er det gode ved LinkedIn: Du kan interagere med hvem du vil. Det er lige meget, om du kender personen i "virkeligheden”.
Der er generelt en sober, faglig og professionel tone på LinkedIn, og mange er meget nysgerrige på at lære mere. Hvis du selv sørger for at bidrage med en lige så professionel og sober tone, forbliver det sjovt at interagere på LinkedIn.
Oplever du ting, du ikke gider se, kan du ignorere det eller mute personen, som du ser opslaget fra, via de tre prikker ud for opslaget. På den måde kan du træne din personlige algoritme til at vise interessante ting. Interagerer du med indhold, du gerne vil se, og ignorerer det, du ikke vil se, fortæller du algoritmen, hvem du vil se indhold fra og hvilke typer indhold du vil se. Det er en måde at gøre dit feed meget mere spændende.
Kort fortalt er det et indlæg, der bidrager med værdi til læseren.
Når det er sagt, er det individuelt, hvad der gør et indlæg godt.
Du kan følge nogle generelle tommelfingerregler og guidelines ift. hvad du skal overveje, når du laver det gode indlæg. Men vigtigst er det at skrive til læseren og sørge for, at det er interessant for læseren. Du kan fx tænke: ”hvad vil jeg gerne selv læse om?”
Når du skal til at skrive et indlæg, kan du overveje følgende punkter:
Algoritmer
Det er dem, der bestemmer hvem og hvor mange, der ser dit indlæg. De er hemmelige. Men der er nogle ting, som påvirker. Det er eksempelvis, det at engagement fordrer mere engagement og brugen af eksterne links mm.
Hashtags
De bruges til at finde lignende indlæg. Du kan følge interessante hashtags, så du får indlæg med disse hashtags i dit feed. Derfor kan du også bruge dem selv som en metode til at blive fundet. Du kan f.eks. lave dit eget personlige hashtag.
Tag andre
Du kan tagge andre personer, steder og virksomheder, når det er relevant. Det giver både pondus og ekstra på engagementkontoen, fordi deres netværk også ser det, når de reagerer på indlægget – og det gør de, fordi de er tagget.
Links
Vil du gerne dele en hjemmeside eller artikel på LinkedIn, kan du indsætte det som link. Sørg dog for at det er relevant for dit opslag.
Medier
Brug billeder og video til at fange interesse og få læseren til at stoppe op – men igen, det skal være relevant for indholdet af dit opslag. Du skal anvende det til at underbygge budskabet. Det må ikke bare blive et element, der bare er der.
Opslagets udseende
Gør det let at læse og hurtigt at forstå!
Lav derfor gerne et linjeskift mere end du normalt ville gøre.
Det er individuelt, og det kommer an på din branche, og hvem du gerne vil fange med dine indlæg på LinkedIn.
Tænk derfor på hvad du selv gerne vil læse om - og hvad vil du ikke læse om - på LinkedIn.
Der er mange måder, hvorpå du kan finde emner at skrive om. Du kan f.eks.:
Tænke på hvilke fejl du tit støder på i din branche og hvilken løsning, der er/kunne være på fejlen
Lave lister, top 3’ere, 5 fejl i xxx
Fortælle hvad eksperterne siger og kom med fakta
Forklare en definition på et emne indenfor din branche
Fortælle noget som ”jeg ville ønske, jeg havde vidst at..”
Aflive myter
Det er vigtigt at huske, at det ikke er alt, der er lige så indlysende for læseren, som det er for dig. Vi har alle vores egne spidskompetencer.
I minikurset: Det gode indlæg, lærer du om opbygningen af dit indhold og hvordan du fylder idébanken med lækkert indhold til dine LinkedIn-indlæg.
Forbindelser er personer, som du er forbundet med på LinkedIn. Hvis du er forbundet med nogen, kan I se hinandens delinger og opslag i jeres feed. Når I er forbundet, kan I også sende meddelelser til hinanden. Som standard vil du følge dine forbindelser i 1. led.
Tip: Du kan ud for en persons navn se, i hvilket led I er forbundet. Fx 1st (1.) = I er forbundet i første led. 2nd (2.) = du er forbundet med nogen i første led, som er forbundet med personen i første led. 3rd (3.+) = det er en forbindelses forbindelses forbindelse.
Du kan altid holde op med at følge en forbindelse, hvis du ikke længere vil se vedkommendes opslag i dit feed, men gerne vil forblive forbundet.
Hvis du følger en person på LinkedIn, kan du se personens opslag og artikler på din startside og i feedet uden at være forbundet med vedkommende. Personen, du følger, ser dog som udgangspunkt ikke dine opslag.
Grupper på LinkedIn er et forum og fællesskab, hvor du kan interagere og opbygge relationer med andre medlemmer inden for samme branche eller med de samme interesser som dig.
Et par gode råd til medlemskab i grupper på LinkedIn:
Sørg for at læse gruppens beskrivelse og regler, inden du anmoder om at blive medlem, så du ved, hvad du går ind til og hvad der forventes af dig.
Deltag i debatten og samtalerne, del ud af din viden, stil spørgsmål, @-omtal andre, del nyheder og meget mere. På den måde er du med til at gøre gruppen til et interessant forum at være en del af.
Vær generelt respektfuld og relevant for gruppens medlemmer – og så skal du selvfølgelig altid overholde LinkedIns retningslinjer.
En af de fede ting ved LinkedIn er, at du via LinkedIn kan udvide dit netværk og komme i kontakt med spændende og interessante personer, som ikke normalt ville være en del af dit netværk.
Dit nye online netværk er lige så godt som det "in real life". I kan både støtte og hjælpe hinanden med kommentarer og beskeder med tips eller anbefalinger.
LinkedIn favoriserer netværk med tætte relationer. Det vil sige, at du og dine forbindelser interagerer med hinanden og hinandens indhold via likes, kommentarer, delinger og private beskeder.
Udvid gerne dit netværk, men overvej at du får mest ud af at dit netværk er relevant. Husk at det kan det være på flere måder - det er bare lige for at have det in mente.
Pas altså på med bare at acceptere og sende tilfældige invitationer, da du risikerer at skabe et irrelevant netværk, hvor dine indlæg er irrelevante og ”fyld” ofr dine forbindelser. Det giver altså minuspoint i forhold til relevans, hvis du har 10.000-vis af forbindelser, men det kun er meget få af dem, der interagerer med dig og dit indhold.
Mine egne kriterier består bl.a. af, at kommende forbindelser enten skal være nogen, jeg kender i virkelighedens netværk, eller som er i samme branche som mig eller som har reageret på mine indlæg. Derudover accepterer jeg sjældent anmodninger om at connecte, hvis ikke der er en personlig besked tilføjet til anmodningen eller at jeg hurtigt kan regne ud, hvorfor de vil oprette forbindelse.
Hvordan sender jeg en invitation til at dele netværk?
Du kan invitere personer til dit netværk på flere måder. Fx via:
Medlemmets profil
Siden med søgeresultater
Siden 'Udvid dit netværk', hvor du kan importere kontaktpersoner ved hjælp af deres e-mailadresse
Fanen 'Dit netværk' (også der, hvor du kan acceptere ventende invitationer)
Forslag fra LinkedIn - ”Personer, du måske kender”
Uanset hvor du finder dine nye forbindelser, skal du sende en personlig invitation, hvor du tilføjer en besked til din invitation. Dette er med til at fortælle personen, hvorfor du gerne vil connecte.
Ja. Sådan gør du:
Gå til fanen 'Dit Netværk', som ligger i toppen af siden
Tryk på 'Administrer'
På siden 'Administrer invitationer' kan du både se og slette invitationer, som du har modtaget og sendt. Klik på 'Sendt'
Tryk på knappen 'Træk tilbage' og bekræft i pop-up vinduet
OBS: Trækker du en invitation tilbage, kan du ikke sende en ny til vedkommende før efter 3 uger. Modtageren får ikke besked om, at du har trukket invitationen tilbage.
BONUS: Du kan vælge, hvilke invitationer du selv vil modtage ved at gå til indstillinger via tandhjulet på siden 'Administrer invitationer'. Her vælger du hvilke invitationer fra dit netværk, du vil modtage. Det er 1) sideinvitationer, 2) invitationer til events og 3) invitationer til at abonnere på nyhedsbreve.
Du kan invitere alle. Men husk kvalitet fremfor kvantitet - 10 gode forbindelser eller bedre end 1000 dårlige.
Du kan vedligeholde dit LinkedIn-netværk på mange måder. F.eks. ved selv at lave opslag, ved at interagere med dine forbindelsers opslag eller ved at skrive beskeder til dine forbindelser.
Du kan finde inspiration ved at kigge i de andre punkter her på siden.
Med LinkedIns egne ord måler Social Selling Index (SSI), hvor god du er til at etablere dit professionelle brand, finde de rigtige forbindelser, engagere dig med indhold samt opbygge relationer.
Der måles på en skala fra 0-100. Den er inddelt i 4 områder, som hver tæller 25% af den samlede score.
De fire områder er:
at etablere et professionelt brand. Byg din profil med din målgruppe i baghovedet, og ved at dele indhold, som er relevant for din målgruppe.
at finde de rigtige forbindelser. Brug søgningsværktøjet til at identificere og finde nye spændende forbindelser hurtigt og effektivt.
at engagere sig med indhold. Opdag og del indhold, som skaber dialog og lægger op til at udvide og styrke dine relationer i netværket.
at opbygge relationer. Styrk dit netværk ved at finde beslutningstagere i din branche og opbyg tillid.
SSI opdateres dagligt. Derudover har du mulighed for at se din score i relation til andre i din branche og personer i dit netværk.
Du finder dit Social Selling Index på linkedin.com/sales/ssi. Er du logget ind på LinkedIn på den enhed, du ønsker at tjekke dit SSI fra, finder den tallet helt automatisk.
Du kan bruge Social Selling Index til at finde områder, hvor du kan optimere din personlige branding. For eksempel ved at være bedre til at interagere med andres indhold eller oprette forbindelse til relevante personer fra din branche.
Dog vil vi ikke anbefale at fokusere alt for meget på SSI-scoren, da det hurtigt bliver en jagt på en højere og højere score, som kan gøre dit personlige udbytte og fornøjelsen ved at opbygge et stærkt netværk mindre.
En virksomhedsside er din organisation eller virksomheds tilstedeværelse på LinkedIn. Den giver medlemmerne mulighed for at få flere oplysninger om din virksomhed, dit brand, dine produkter og tjenesteydelser samt jobmuligheder. Du skal have en side, hvis du vil interagere med brugere på LinkedIn som en organisation.
Jeg får tit spørgsmålet om, hvorvidt man skal have både en personlig profil og en virksomhedsprofil, hvis man er en lille virksomhed.
Svaret er nuanceret og kommer an på virksomhed og personen bag.
Først er det dog vigtigt at sige, at man altid skal have en personlig profil for at oprette en virksomhedsside på LinkedIn. Det er et krav fra LinkedIn for at skabe tillid og for medlemmernes sikkerhed.
Hvis din tid er begrænset (og er den ikke det for os alle?), og hvis du kun er dig i din virksomhed, anbefaler vi, at du fokuserer på den personlige profil. Er dette tilfældet, er DU formentlig din virksomhed og dit brand, og derfor kan det give mening at fokusere på den personlige profil.
Omvendt kan det give mening med en virksomhedsside, hvis du ønsker at adskille din virksomheds og dit personlige brand.
Tip: Hvis du på din personlige profil under "Erfaringer" ønsker at tilføje logo til din virksomhed, skal din virksomhed være oprettet som virksomhedsside. Ligesom Cilo Gram er.
Når du arbejder med marketing og at sælge, er det vigtigt at kende til og kunne brug markedsføringstragten. På den måde får du nemlig en dybere forståelse for hvordan du kan forvandle din synlighed til leads som kan blive til kunder. Og hvordan du udnytter hvert enkelt trin i lige netop din situation.
Markedsføringstragten indebærer tre faser, awareness, consideration og conversion.
Du kan læse meget mere om, hvad hver enkel fase indebærer i artiklen her.
Enkelte tips og tricks til LinkedIn er (næsten) altid gældende, selvom medierne udvikler sig. Vi har 3 af dem til dig her.
Det første er, at du skal sætte tid af til at koncentrere dig om din LinkedIn-strategi og til at brainstorme på idéer til dine indlæg
Det andet tip er kvalitet. Kvaliteten af dit indhold er nemlig det vigtigste, da det er med til at understrege dig og dine kompetencer.
Det tredje og sidste tip er, at du skal finde dit miks.
Du kan læse mere om de 3 gode råd her.
Er det nødvendigt at have LinkedIn Premium, hvis du vil have succes på LinkedIn?
Hvis du er aktiv på LinkedIn, har du per automatik en basis konto. Men der findes faktisk en opgraderet version, som du måske har luret, eftersom der jævnligt lander Premium-tilbud i din LinkedIn-dbakke 😉
Basic-abonnementet er et ganske fint valg til dig, der blot bruger LinkedIn på relativt afslappet vis, og blot kræver de mest basale funktioner.
Men hvad er fordelene egentlig ved premium udgaven? Du får her 4 fordele:
Du kan se alle, der har set din profil (max 365 dag)
Bedre analytics
Inmails
Åben profil (dvs. alle kan skrive til dig)
Vil du vide mere om forskellen mellem premium og basis-udgaven på LinkedIn kan du læse vores blogindlæg om det.
LinkedIn er et medie, der kommer med mange brugbare fordele for dig som professionel. Men det kræver også, at du kender til disse fordele og ved, hvordan du bruger dem, og det kan være en udfordring.
Derfor hjælper jeg dig med et overblik over, hvor og hvordan du finder den bedste LinkedIn-hjælp, så du kan opnå succes på mediet.
Det er alt fra LinkedIns egne hjælpeartikler til andre steder ude i den store digitale verden.
Du finder overblikket her.